Zasady sporządzania umów między przedsiębiorcami – kluczowe informacje przydatne przy zawieraniu umów B2B.

Czy jako przedsiębiorca zawsze pamiętasz o podpisaniu umowy z kontrahentem, czy ze względu na czas, czy pozorne oszczędności – pomijasz ten etap współpracy? Zapraszamy Cię do wysłuchania szkolenia, które poprowadziła adwokat Magdalena Biedrzycka dla PARP. Dowiedz się, dlaczego warto zawierać pisemne umowy, na co zwrócić uwagę. To szkolenie w formie rozmowy podczas, której w przystępny sposób i na przykładach nasza ekspertka opowiada o tym co ważne.

Na początku, zwykle współpraca zapowiada się bezproblemowo. Szczególnie, kiedy zależy nam na kontrakcie. Nie zakładamy, że „coś” pójdzie nie po naszej myśli. Niestety, kiedy pojawiają się problemy, sytuacja kryzysowa – każda ze stron przedstawia swoje argumenty. Pamięć bywa ulotna, a dodatkowy stres nie pomaga w biznesie. Dlatego dowiedz się, dlaczego warto zawierać pisemne umowy i uniknąć niedomówień, które mogą mieć opłakane konsekwencje prawne.

Dlaczego lepsza jest umowa spisana niż ustna?

– umowa zastępuje ulotną pamięć stron

Niestety, przedsiębiorcy często, żeby uniknąć dodatkowych kosztów albo oszczędzić czas zawierają tylko umowy ustne tzw. „na gębę”. Ustalają ze sobą warunki kontraktu zakładając, że wszystko ułoży się po ich myśli. Tymczasem, kiedy pojawiają się problemy, bo np. jedna ze stron nie wywiązuje się z umowy – przychodzą do prawnika z prośbą o pomoc. Kiedy nie mamy spisanej umowy, czasem trudno jest renegocjować czy złożyć pozew do sądu.

Umowa ustna jest wiążąca, ale niestety ma tę wadę, że każda ze stron może zapomnieć o pewnych ustalaniach lub pamiętać je inaczej. W takiej sytuacji ciężko dojść do porozumienia. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest spisanie umowy, czy nawet wspólnych ustaleń w mailu. W razie nieprozumień, mamy się do czego odnieść.
Dlatego pamiętaj – spisuj ustalenia, szczególnie jeżeli masz wielu klientów.

– umowa buduje świadomość prawną i edukuje początkujących przedsiębiorców

Umowa oprócz zabezpieczenia naszych interesów, ma też ogromne edukacyjne znaczenie, szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy. Jeżeli właśnie otworzyłeś biznes – przygotowując umowę z klientem:
– zdobywasz wiedzę prawną,
– dowiadujesz się, na co zwrócić uwagę, przy sporządzaniu umowy,
– poznajesz prawa i obowiązki swoje i kontrahenta.
Podsumowując – im więcej wiesz, tym bardziej świadomie zadbasz o swój biznes.

– umowa pomoże Ci upewnić się, czy na pewno wybrałeś odpowiednią firmę do współpracy

Dodatkowym plusem umowy jest upewnienie się, czy wybrana przez Ciebie firma do współpracy na pewno zrealizuje przedmiot umowy, czy Twoje oczekiwania. Na początku zawierania umowy, przedsiębiorcy raczej widzą współpracę w różowych barwach. Jeżeli zależy nam na kontrakcie, w trakcie wstępnych rozmów, ofertowania – jesteśmy wstanie wiele obiecać. Rozmowy przebiegają w sielankowej atmosferze.
Nieraz dopiero po zapoznaniu się z umową np. na wykonanie strony internetowej okazuje się, że nie o to nam chodziło, bo np. jedna ze stron nie chce wziąć odpowiedzialności (czy zgodzić się na rękojmię, gwarancję).
Jeżeli nie widzisz możliwości negocjacji, wówczas lepiej nie podpisywać takiej umowy i zakończyć rozmowy. Lepiej to zrobić teraz niż później mieć problemy np. ze źle wykonanym przedmiotem umowy i tracić energię oraz czas na próbę porozumienia.

– na co zwrócić szczególną uwagę, przy zawieraniu umowy:

a) forma dokumentowa

Forma dokumentowa to sytuacje, kiedy wysyłamy do siebie: maile, smsy, czy skany podpisanej umowy – jest to dużo lepsze rozwiązanie niż umowa ustna. Przede wszystkim, w każdym momencie możemy się do niej odnieść i sprawdzić ustalenia. Co więcej, jest ona brana pod uwagę przez sąd w razie problemów. Kiedy sprawa jest stawiana na ostrzu noża, to właśnie umowa dokumentowa będzie nas najlepszym dowodem w sprawie.

b) sprawdź kontrahenta

Przed podpisaniem umowy – zweryfikuje swojego kontrahenta. Korzystając z ogólnodostępnych, bezpłatnych systemów np. CEIDG, czy internetu możemy sporo dowiedzieć się o firmie, z która planujemy rozpocząć współpracę . Na co zwrócić uwagę:
– jak długo działa firma,
– czy działalność nie jest zawieszona,
– czy nie ma postępowań restrukturyzacyjnego,
– czy spółka nie jest w stanie likwidacji?
Jeżeli tego nie zrobimy, w razie problemów możemy nie odzyskać pieniędzy.

W trakcie szkolenia adwokat Magdalena Biedrzycka omawia, w jaki sposób konstruować umowy. Pobierz prezentację.

Planujesz założyć spółkę z o.o.?

Skorzystaj z konsultacji z prawnikiem za free!

O autorce

Magdalena Biedrzycka

Założycielka BiznesTeki, Adwokat Biznesu

Misją Magdy jest zwiększanie świadomości prawnej przedsiębiorców. Od lat wspiera swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłowością przedsiębiorców w zakresie umów, spółek (w szczególności sp. z o.o.) prowadzi procesy sądowe, doradza menadżerom, członkom zarządu i właścicielom firm.

Zapisz się na newsletter BIZNESTEKI dla Spółek z o.o.

Będziesz otrzymywać powiadomienia o szkoleniach organizowanych przez Biznestekę dla Spółek z o.o., a także rabaty przewidziane wyłącznie dla zapisanych. Teraz już nic Cię nie ominie!

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!