Jako prawnik oferujesz usługi w postaci konsultacji prawnych, które pomagają klientom poradzić sobie z różnorodnymi kwestiami prawnymi lub podatkowymi.
Klient dzwoni i umawia się na konsultację, a może pisze do Ciebie widomość mailową lub kontaktuje się na „priv” przez media społecznościowe.
Jak na tym etapie zadbać o Twój wizerunek profesjonalisty? Jak usprawnić proces sprzedaży, żeby nie zabierał Ci za dużo czasu, a jednocześnie zabezpieczał Ciebie jako podmiot udzielający porad prawnych?
O tym dowiesz się z dzisiejszego artykułu, zapraszam.
artykuł aktualny na 2024
Z tego artykułu dowiesz się:
- Szewc bez butów NIE chodzi, czyli po co mi umowa lub regulamin konsultacji prawnej.
-
Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez e-mail.
- Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez system rezerwacji online – Calendly
- Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez system rezerwacji online – Microsoft Bookings.
-
Regulamin konsultacji prawnej
-
Płatność wynagrodzenia za konsultację prawną – z góry
- Superpomysł – czy możecie wdrożyć ten system za mnie?
Szewc bez butów NIE chodzi, czyli po co mi umowa lub regulamin konsultacji prawnej?
Zacznijmy zatem od początku. Udzielając porad prawnych, zawierasz z klientem umowę.
Wiesz doskonale, że możesz zawrzeć tę umowę ustnie i pewnie często tak robisz. Jest to przecież szybsze i wygodniejsze. Udzielając kilku lub kilkunastu pojedynczych konsultacji prawnych, nie chcesz tracić czasu na podpisywanie umowy za każdym razem. Ja to doskonale rozumiem.
A gdybym Ci powiedziała, że nie jest to najlepsze rozwiązanie? Podam Ci kilka argumentów, które mnie przekonały do zadbania o proces sprzedaży konsultacji prawnych w mojej kancelarii.
Po pierwsze i najważniejsze – bezpieczeństwo
Odbywasz konsultacje prawne z przedsiębiorcami, konsumentami, przedsiębiorcami na prawach konsumenta. Zawierasz umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość. Zbierasz i przetwarzasz dane osobowe. Wiesz doskonale, że zawierając umowę ustną, nie jesteś zabezpieczony. W jaki sposób udowodnisz, że spełniłeś obowiązki informacyjne dot. RODO lub wynikające z ustawy o prawach konsumenta? Słowo przeciwko słowu – wiesz o tym dobrze.
A jeżeli klient Ci nie zapłaci? Albo odstąpi od umowy po konsultacji, bo ma do tego prawo? Machniesz ręką czy będziesz chciał dochodzić swoich roszczeń? Jeżeli będziesz chciał złożyć pozew, to zastanów się, czy masz wystarczające dane i dowody.
To kwestia oceny Twojego ryzyka. Jeżeli zawierasz umowę ustną, narażasz się na konsekwencje. Problem może się nigdy nie pojawić, może się pojawić raz na sto przypadków, tego nie wiesz. Podejmujesz decyzję. Ja wolę nie ryzykować.
Po drugie – wizerunek prawnika
Umowa lub regulamin pokazuje profesjonalizm prawnika.
Wyobraź sobie, że idziesz do zakładu fryzjerskiego, a w nim spotykasz fryzjera, którego fryzura budzi Twoje wątpliwości. To oczywiście nie świadczy, że dany fryzjer nie potrafi strzyc, może ktoś inny wykonał mu to uczesanie. Masz jednak w głowie przekonanie, że coś tu nie „gra”. Jak on ma mnie dobrze ostrzyc, jeżeli sam o swoją fryzurę nie potrafi zadbać.
Z prawnikiem jest podobnie: klienci, którzy pierwszy raz korzystają z naszych usług, nie wiedzą, czy dobrze trafili. Przekonaj ich – dobrą umową lub regulaminem – do tego, że dbasz o kwestie prawne w swojej firmie. Prowadzenie biznesu prawnego wymaga nie tylko merytorycznej wiedzy, ale także zadbania o własny biznes.
Nie chodź jak szewc bez butów. Zadbaj o swój wizerunek.
Po trzecie – płatność z góry
Zapewne pobierasz wynagrodzenie za doradztwo po odbyciu konsultacji. Trudno wyobrazić sobie, że mogłoby być inaczej. Uważam, że termin zapłaty to nasza decyzja.
Kupując cokolwiek w sklepie internetowym, płacisz z góry. Społeczeństwo przyzwyczaja się powoli do tej formy płatności. Rozważ ją także u siebie.
O ile zapłata większej kwoty z góry, za poprowadzenie całej sprawy sądowej, może dla klientów stanowić wyzwanie, to zapłata za pojedynczą konsultację raczej nie powinna stanowić problemu.
Wysyłając umowę, regulamin, możesz od razu przesłać informację o płatności i poprosić o zapłatę z góry. Z pewnością podobnie jak ja spotkałeś się z klientami, którzy za poradę nie zapłacili. W ten sposób unikasz straty czasu na przypominanie się i ewentualne dochodzenie zapłaty – umówmy się – zazwyczaj niewielkich kwot w skali całej Twojej działalności.
Po czwarte – oszczędność czasu
Jeżeli nie przekonały Cię powyższe argumenty, bo w dalszym ciągu przeraża Cię to, ile czasu stracisz na zawieranie umów na konsultację prawną, na co – jak każdy prawnik – nie masz czasu, to sprawdź, w jaki sposób można ten proces uprościć i zautomatyzować. Bez zakładania sklepu internetowego!
Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez e-mail.
Pierwsza najprostsza forma zawarcia umowy o konsultację prawną to forma mailowa. Forma, którą stosuję od lat.
Dzwoni do Ciebie klient, umawiacie termin spotkania, a następnie wysyłasz mu podsumowanie mailowe, kiedy odbędzie się konsultacja prawna, gdzie i ile będzie trwała. Wysyłasz także informację o koszcie konsultacji i dane do przelewu.
Do tego maila możesz załączyć Regulamin konsultacji prawnej i poprosić o jego akceptację. Proste prawda?
- wzór wstępnej wiadomości mailowej, w której wyślesz wszystkie ważne informacje i poprosisz o akceptację regulaminu oraz zrzeczenie się prawa do odstąpienia od umowy,
- wzór wiadomości potwierdzającej zawarcie umowy, do której możesz załączyć fakturę lub paragon.
skrypt konsultacji, który podpowie Ci o co zadbać podczas rozmowy, aby przekonać klienta do dalszej współpracy
To wszystko, wystarczą dosłownie dwa maile.
Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez system rezerwacji online – Calendly
Nie byłabym sobą, gdybym zakończyła proces usprawniania sprzedaży konsultacji prawnej wyłącznie na wariancie przez e-mail. Przy dzisiejszym szybkim tempie życia i stale rozwijającej się technologii konsultacje online stały się niezwykle popularnym i wygodnym sposobem dostępu do profesjonalnych usług prawnych. Warto za tym rozwojem podążać, także w swojej kancelarii.
Wielu prawników podczas prowadzonych ze mną rozmów wskazało, że nie chcą automatyzować sprzedaży konsultacji online, bo do tego potrzebny jest sklep internetowy, a to generuje koszty i wymaga czasu. Sama wiem, ile czasu i energii pochłonęło postawienie sklepu w Biznestece.
Z tego względu proponuję inne rozwiązanie – system rezerwacji terminów online.
Tego typu systemów jest wiele i każdy z nich ma swoje plusy i minusy. Przyjrzałam się większości i w mojej ocenie wygrywają dwa rozwiązania: Calendly.com oraz Bookings.
Calendly można skonfigurować zupełnie bezpłatnie i na potrzeby sprzedaży pojedynczych konsultacji prawnych nie wymaga ono opłacania subskrypcji. (Subskrypcja jest możliwa, jeżeli potrzebujemy więcej funkcji). Bookings jest systemem oferowanym w ramach pakietu MS Office 365. Jeżeli zatem masz wykupioną subskrypcję, to warto pomyśleć o tym rozwiązaniu.
My skupimy się na systemie Calendly. Pod tym linkiem możesz zobaczyć, jak wygląda gotowa strona stworzona w Calendly dla konsultacji prawnej:
https://calendly.com/adwokatbiznesu
Pomyśl, czy to nie wygodne, kiedy możesz wysłać taki link do klienta?
Przechodząc przez ten system rezerwacji, klient wybiera termin rozmowy, określa, czy to ma być spotkanie stacjonarne, w kancelarii, telefoniczne czy online. To od Ciebie zależy, jaką opcję udostępnisz, możesz udostępnić np. tylko konsultacje online.
Klient kolejno uzupełnia wszystkie dane, akceptuje regulamin i dostaje informację o możliwych sposobach zapłaty. W przypadku konsultacji online, możesz zintegrować formularz z Zoomem, MS Teams, aby automatycznie był generowany link do konsultacji. Piękne, prawna?
Ty dostajesz informację mailową, że termin został zarezerwowany. Jedyne, co musisz zrobić, to sprawdzić, czy dostałeś zapłatę i wysłać mail potwierdzający zawarcie umowy wraz z paragonem lub fakturą.
Konto na Calendly możesz założyć samodzielnie – bezpłatnie. Możesz też skorzystać z naszego wideoprzewodnika dołączonego do Pakietu MAX oraz Pakiety PREMIUM, który krok po kroku pokaże Ci, co w którym miejscu warto zawrzeć (to zdecydowanie przyspieszy Ci założenie konta).
Do Pakietu MAX oraz PREMIUM załączony jest także Praktyczny poradnik, który zawiera wszelkie niezbędne opisy, tak abyś nie musiał się nad nimi zastanawiać podczas tworzenia własnej strony rezerwacji.
Sprzedaż konsultacji prawnej poprzez system rezerwacji online – Microsoft Bookings.
Korzystasz z Pakietu Office 365? Masz zatem w ramach pakietu dostęp do aplikacji Booking, która pozwala na tworzenie własnej strony rezerwacji.
Co więcej, jeżeli cała Twoja organizacja korzysta z Pakietu Office możesz podpiąć pod system rezerwacji innych prawników.
Aplikacja ta pozwala również na automatyzacje maili zarówno tych przypominających o konsultacji jak i mail wysyłanych po konsultacji.
Po rezerwacji terminu automatycznie do Twojego kalendarza zapisuje się termin konsultacji. Co więcej automatycznie Tworzy się link do MS Teams, który w mailu otrzymuje klient.
Cały ten proces wyjaśniliśmy w filmiku dołączonym do PAKIETU MAX oraz PAKIETU PREMIUM tak aby wdrożenie było banalnie proste.
Regulamin konsultacji prawnej
No dobrze, wiesz już, że technicznie zadbanie o zawarcie umowy nie jest trudne.
Pewnie zastanawiasz się, co jest w regulaminie i czy aby na pewno wszystko. Regulamin konsultacji prawnej zawiera:
1. Definicje
2. Postanowienia ogólne dotyczące konsultacji
3. Zawarcie umowy
4. Zasady konsultacji
5. Prawo do reklamacji
6. Prawo odstąpienia od Umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przez Klienta będącego Konsumentem lub Przedsiębiorcą na prawach konsumenta
7. Możliwość skorzystania przez Konsumenta lub Przedsiębiorcę na prawach konsumenta z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur
8. Siłę wyższą
9. Ochronę danych osobowych
10. Postanowienia końcowe
Załącznik – WZÓR OŚWIADCZENIA O ODSTĄPIENIU OD UMOWY.
Co ważne, w niniejszym regulaminie znajdują się informacje:
- dotyczące tajemnicy zawodowej i poufności,
- kiedy kancelaria może odmówić przeprowadzenia konsultacji, a w tym m.in. gdy występuje konflikt interesów,
- co się stanie w przypadku, gdy prawnik się rozchoruje lub zaistnieje inna nieprzewidziana okoliczność.
Regulamin uwzględnia to, że umowa jest zawierana na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, z konsumentami oraz przedsiębiorcami na prawach konsumenta.
Dodatkowo regulamin jest skonstruowany w taki sposób, iż do zawarcia umowy dochodzi dopiero w momencie, kiedy klient zapłaci, a Ty wyślesz mu potwierdzenie mailowe. Dlaczego? Po pierwsze, aby klient wiedział, że musi zapłacić; po drugie, abyś mógł już na tym etapie zareagować, jeżeli np. mogłoby dojść do konfliktu interesów.
A teraz pomyśl, ile czasu zajęłoby Ci przygotowanie tego regulaminu, i pomnóż to przez swoją stawkę godzinową. Sam zobaczysz, że wzór to oszczędność i wygoda.
Płatność wynagrodzenia za konsultację prawną – z góry
Kolejnym krokiem, który ma ułatwić i przyspieszyć proces zakupu konsultacji, jest automatyzacja płatności.
Najczęściej podawaną przez prawników metodą płatności jest przelew. Do tej metody chciałabym zaproponować Ci alternatywę:
1. Płatność na telefon
Wyobraź sobie, że klient może zapłacić blikiem. Tak, to możliwe. Wystarczy, że podasz numer telefonu, dane i kwotę przelewu. Pamiętaj tylko, aby zweryfikować, na jaki rachunek trafi płatność.
Możesz wysłać klientowi prośbę o przelew blik ze swojego firmowego rachunku.
2. Płatność przez operatora
Możesz wysłać w mailu klientowi link do płatności lub podać ten link w formularzu rezerwacji terminu.
Dzięki temu klient od razu trafi na stronę szybkich płatności, tak jak w przypadku sklepu internetowego.
Co ważne – nie musisz mieć sklepu internetowego, aby założyć konto na Przelewy24. Sprawdziliśmy to!
Możliwe jest podpisanie umowy z operatorem i generowanie linków. W Poradniku praktycznym, będącym załącznikiem do pakietu ONLINE oraz MAX, podpowiadamy, jak to zrobić. Zobacz, jak wygląda wygenerowany link do płatności:
Super pomysł – czy możecie wdrożyć ten system za mnie?
Tak, przygotowaliśmy Pakiet PREMIUM dla osób, które chcą otrzymać gotowe rozwiązanie i wsparcie we wdrożeniu. Nasza asystentka może po rozmowie z Tobą:
- wypełnić regulamin,
- założyć konto na Calendly, Bookings lub innym systemie rezerwacji,
- dostosować szablony maili,
- pomóc przy zawarciu umowy z operatorem.
Umów się na bezpłatną konsultację i sprawdź jak możemy Ci pomóc we wdrożeniu.
Podsumowanie
Zawieranie umów na konsultację prawną jest znacznie prostsze, niż mogłoby się wydawać, a niesie za sobą liczne korzyści o istotnym znaczeniu biznesowym. Co więcej, nie musisz samodzielnie przygotowywać takiego regulaminu, co pozwala na jeszcze większe uproszczenie tego procesu.
Gotowy wzór Regulaminu konsultacji dostosujesz do swoich potrzeb w zaledwie 15 minut. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie bezpieczeństwo oraz profesjonalizm w prowadzeniu swojego biznesu prawnika.
Sprawdź dostępne pakiety:
O autorce
Magdalena Biedrzycka
Założycielka BiznesTeki, Adwokat Biznesu
Misją Magdy jest zwiększanie świadomości prawnej przedsiębiorców. Od lat wspiera swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłowością przedsiębiorców w zakresie umów, spółek (w szczególności sp. z o.o.) prowadzi procesy sądowe, doradza menadżerom, członkom zarządu i właścicielom firm.
przeczytaj artykuły EKSPERTA LUB poznaj eksperta
Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!