Czy wiesz, że w momencie, kiedy Ty, jako Podcaster, i Twój Gość umawiacie się na konkrety nagrania, dochodzi między Wami do zawarcia prawnie wiążącej umowy? Skoro i tak zawieracie umowę, może warto zadbać o jej warunki, które będą chronić Ciebie i Twój biznes i do których będziesz mógł wrócić w każdej chwili, zamiast zastanawiać się, jak się ostatecznie umówiliście i co Ci wolno zrobić z nagraniem?
Podcast to świetny i coraz popularniejszy sposób dotarcia do nowych odbiorców, budowania rozpoznawalności marki i nienachalnej sprzedaży produktów oraz usług. Nic dziwnego, podcast daje słuchaczom wartość w zasadzie za darmo, poszerza horyzonty, a w dodatku można go słuchać w drodze do pracy, podczas gotowania czy treningu.
Jeśli prowadzisz podcast, do którego zapraszasz Gości, lub podobny pomysł chodzi Ci po głowie, sprawdź, dlaczego warto zadbać o odpowiednią oprawę prawną, zanim Ty i Twój Gość zasiądziecie przed mikrofonem.
artykuł aktualny na 2024
Powody, dla kórych warto mieć umowę o udział gościa w podcaście to:
- Pewność i bezpieczeństwo.
- Oszczędność czasu.
- Przejrzyste zasady.
- Legalne wykorzystywanie i zarabianie na nagraniu.
- Profesjonalizm.
- Oszczędność pieniędzy.
- I tak to zrobisz!
Powód 1
Pewność i bezpieczeństwo
Zacznijmy od kilku prostych pytań na rozgrzewkę:
1. Co się dzieje, gdy umawiasz się z Gościem na nagranie odcinka podcastu, a on się nie stawia, nie uprzedzając o tym?
Gdy nie masz umowy:
Prawdopodobnie – nic, wracasz niepocieszony do domu, ponosisz koszty na pusto i przeklinasz brak profesjonalizmu Gościa. Jeśli zdecydujesz się jednak na jakieś roszczenia, ich dochodzenie będzie utrudnione, bo trudno będzie Ci wykazać, na co się właściwie umówiliście i czego możesz żądać.
Gdy masz umowę:
Możesz wyciągnąć wobec niedoszłego Gościa konkretne konsekwencje opisane w umowie, np. żądać zapłaty kary umownej.
2. Co się dzieje, jeśli nagrywasz odcinek podcastu z Gościem i publikujesz posty zachęcające do wysłuchania odcinka ze zdjęciem Gościa pobranym z Internetu?
Gdy nie masz umowy:
Gdy nie odbierasz od Gościa zgody na wykorzystywanie jego wizerunku (np. w umowie) i pobierasz zdjęcia z sieci: Wykorzystujesz wizerunek nielegalnie i narażasz się na odpowiedzialność prawną.
Gdy masz umowę:
Gdy odbierasz odpowiednią zgodę (np. w umowie) i otrzymujesz zdjęcia od Gościa: Możesz bez obaw wykorzystywać wizerunek Gościa stosownie do treści zgody.
3.Co się dzieje, gdy wpadasz na pomysł, by nagranie podcastu wykorzystać w inny sposób, np. oprócz publikacji audio, opublikować także nagranie video na YouTube?
Gdy nie masz umowy:
Potrzebujesz pozyskać odrębną zgodę Gościa na każde, odmienne od pierwotnie ustalonego, wykorzystanie nagrania.
Gdy masz umowę:
Możesz w niej zastrzec różne możliwości wykorzystania nagrania, które niekoniecznie musisz wykorzystać.
Dostrzegasz różnicę między zabezpieczeniem a jego brakiem?
Powód 2
Oszczędność czasu
Jako przedsiębiorca rozumiesz wartość wszelkich procesów usprawniających i ułatwiających pracę. Czemu nie usystematyzować i nie zautomatyzować również procesu umawiania się z Gośćmi na udział w podcaście?
Powiedzmy, że publikujesz jeden odcinek podcastu tygodniowo. Planowanie, organizacja i ustawianie sprzętu, scenariusz, przygotowanie. Przy odpowiedniej dyscyplinie da się zrobić. Co jednak, gdy do każdego z 52 odcinków rocznie chcesz zaprosić Gościa, specjalistę, eksperta?
Przy optymistycznych założeniach przeprowadzasz z różnymi osobami jakieś 100 rozmów o ich hipotetycznym udziale w podcaście, bo przecież nie wszystkie rozmowy kończą się nagraniem. Najpierw zarzucasz temat wiadomością w mediach społecznościowych lub piszesz e-mail. Potem umawiacie się na rozmowę. Przedstawiasz swój zamysł, Twoją wizję roli Gościa w odcinku. Jeśli wyraża zainteresowanie Twoją propozycją, przechodzicie do szczegółów lub umawiacie się na kolejną rozmowę albo przesłanie warunków e-mailem. Znów rozmawiacie albo siadasz i piszesz e-mail, zastanawiając się: no dobra, to co jeszcze jest potrzebne?
Zakładając, że umawianie jednego Gościa zajmuje Ci zaledwie godzinę (znów jest to optymistyczne założenie), spędzasz w ten sposób ok. 100 godz. rocznie. To 12 i pół dnia pełnowymiarowej pracy; ponad połowa roboczego miesiąca. Spojrzałeś kiedyś na to z tej strony? Jeszcze mniej przyjemnie jest wtedy, gdy po otrzymaniu Twoich warunków Gość odpowiada: no way, nie wchodzę w to! Wtedy „zabawa” zaczyna się od nowa.
Dobra wiadomość jest taka, że gotowy szablon umowy o udział Gościa w podcaście, który tworzysz raz, pozwala w dużym stopniu zautomatyzować proces „dogadywania” Gościa.
Szablon umowy możesz przesłać jako przedstawienie warunków swojej propozycji tuż po udzieleniu przez Gościa zielonego światła.
Powód 3
Przejrzyste zasady
Jako podcasterowi z pewnością zależy Ci na budowaniu dobrej marki wśród słuchaczy. W tym celu chcesz, by w Twoich nagraniach brały udział osoby, które mają coś ważnego do powiedzenia i potrafią to zrobić w ciekawy sposób. Może aspirujesz do tego, by na rozmowę z Tobą zgadzały się osoby, które innym odmawiają?
Ważnym powodem, by tak się właśnie stało, mogą być przejrzyste zasady współpracy z Tobą.
Dzięki jednorazowemu przeanalizowaniu swoich potrzeb i możliwości, spisaniu oczekiwań i zasad współpracy w umowie, nie „plączesz się w zeznaniach” przy każdym pytaniu Gościa.
Wiesz, na jakich zasadach proponujesz współpracę, łatwiej Ci się ich trzymać i egzekwować od drugiej strony. Konkretnie i na temat.
Powód 4
Legalne wykorzystanie i zarabianie na nagraniu
Jeśli zarabiasz lub chcesz zarabiać na podcaście, którego wartość podnoszą zaproszeni do udziału Goście, to czy Gościowi coś się z tego tytułu należy?
Jeśli podcast będzie stanowił utwór w myśl prawa autorskiego, a Gość będzie współautorem tego utworu, czy może żądać części zysku należnej współautorowi? I jakiej części?
Wątpliwości w tych kwestiach może rozwiać umowa, która będzie konkretyzować, komu przysługuje prawo czerpania ewentualnych korzyści z podcastu i na jakich zasadach.
Nagrywasz podcasty i potrzebujesz wzór umowy na udział gościa w Twoim podcaście? Nie trać czasu i już teraz skorzystaj ze wzoru, który dla Ciebie przygotowaliśmy.
We wzorze znajdziesz przydatne komentarze, które pomogą Ci przygotować umowę krok po kroku.
Powód 5
Profesjonalizm
Fachowo przygotowana umowa pokazuje Twojemu Gościowi, że poważnie podchodzisz do tego przedsięwzięcia. Dowodzi, że szanujesz jego prawa, m.in. odbierając odpowiednie zgody i informując o jego prawach, oraz że można Ci zaufać. Może też sprawiać, że Gość czuje się bardziej zobowiązany do wywiązania z warunków „spisanej” umowy.
Powód 6
Oszczędność pieniędzy
Brak umowy może też sporo kosztować. Zwłaszcza w sytuacji, gdy Twojemu Gościowi nie spodoba się to, co lub jak robisz z nagraniem. Jeśli nie masz dowodu na to, że Gość wyraził zgodę na wykorzystanie nagrania, rozmowy, jego wizerunku lub innych przekazanych przez niego treści i materiałów (np. logo) w dany sposób, Gość może żądać od Ciebie zapłaty lub odszkodowania.
Powód 7
I tak to zrobisz !
Umawiając się na nagranie odcinka, zawsze ustalasz z Gościem warunki współpracy. Umawiacie się co najmniej na termin nagrania, tematykę, wynagrodzenie bądź jego brak.
Ustalając te warunki, zawieracie nic innego jak umowę! W formie ustnej, gdy dokonujecie ustaleń np. telefonicznie lub dokumentowej, gdy do ustaleń dochodzi np. przez wymianę e-maili, wiadomości na portalu społecznościowym lub SMS-ów.
Zawieranie umowy może być prostsze, niż Ci się wydaje. Umowa o udział Gościa w podcaście w większości przypadków może być zawarta choćby przez jej potwierdzenie w wiadomości e-mail. Dopóki umowa nie przenosi praw autorskich lub nie udziela licencji wyłącznej związanej z prawami autorskimi, nie ma konieczności jej drukowania, własnoręcznego podpisywania i wysyłania tradycyjną pocztą.
Podsumowanie
Jak widzisz, zawarcie umowy o udział w podcaście nie musi być skomplikowane, a niesie za sobą wiele istotnych z biznesowego punktu widzenia korzyści. Sprawa jest o tyle uproszczona, że istnieje alternatywa dla usługi sporządzenia umowy na indywidualne zamówienie.
W sklepie biznesteka.pl dostępny jest szablon Umowy o udział w podcaście do indywidualnego dostosowania, który zapewni Ci spokój, bezpieczeństwo i legalne wykorzystanie podcastu i związanych z nim materiałów.
O autorce
Magdalena Biedrzycka
Założycielka BiznesTeki, Adwokat
Misją Magdy jest zwiększanie świadomości prawnej przedsiębiorców. Od lat wspiera swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłowością przedsiębiorców w zakresie umów, spółek (w szczególności sp. z o.o.) prowadzi procesy sądowe, doradza menadżerom, członkom zarządu i właścicielom firm.
przeczytaj artykuły EKSPERTA LUB poznaj eksperta
Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!