Jesteś początkującym fotografem i chcesz rozbudować swoje portfolio?

Masz za sobą lata pracy w branży i nieraz doświadczyłeś sytuacji, w których modelka cofnęła zgodę na publikację zdjęć?

A może to Ty jesteś modelem i zależy Ci na możliwości swobodnego posługiwania się zdjęciami wykonanymi podczas sesji?

W powyższych przypadkach potrzebujesz umowy o sesję TFP, która pozwoli zadbać o ustalenie jasnych i bezpiecznych warunków współpracy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest umowa TFP?
  • Czy możliwa jest współpraca na zasadach TFP bez zgrzytów?
  • Jaki jest najczęstszy problemy przy umowach TFP?
  • Jakie pytania powinieneś sobie zadać, żeby dobrze ułożyć współpracę TFP?

Uporządkujmy pojęcia – czym jest umowa TFP?

Umowa TFP (Time for Photos) to umowa o wykonanie sesji fotograficznej, w ramach której model lub modelka w zamian za czas poświęcony na pozowanie do zdjęć (Time) i zgodę na wykorzystanie wizerunku otrzymuje od fotografa darmowe zdjęcia z sesji (Photos). Obie strony poświęcają swój czas i obie strony otrzymują korzyści – w teorii sytuacji idealna win-win. W praktyce bywa różnie.

Osoby spoza branży fotograficznej często nie wiedzą czym jest umowa TFP. W innych branżach stosowana jest bowiem umowa barteru, która ma podobny, choć nietożsamy charakter i polega najczęściej na wymianie usługi za usługę.

Czy możliwa jest współpraca na zasadach TFP bez zgrzytów?

Zastanawiasz się po co mi umowa, skoro nikt nikomu za nic nie płaci w ramach współpracy TFP. Odpowiedź jest prosta: żeby obie strony otrzymały to czego oczekują.

Ustalając warunki współpracy w umowie uchronisz się przed sytuacjami, w których:

– doszło do nieporozumień z uwagi na nieomówienie szczegółowych warunków współpracy,

– ktoś zmienił zdanie i wycofał się z ustaleń,

– ktoś zapomniał na co się umówiliście (pamięć bywa ulotna).

W takich przypadkach zdecydowanie łatwiej odnieść się do umowy i przypomnieć sobie jakie były ustalenia. Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli stronie przypomni się o ustalonych warunkach współpracy wskazując zapis w umowie to często hamuje dalszą eskalację problemu i pozwala uniknąć sądu.

Jako przykład podam Ci swoje własne doświadczenie. Zleciłam fotografowi wykonanie kilku krótkich filmików na zakończenie sesji zdjęciowej, które miały trafić na stronę BiznesTeki. Omówiłam z fotografem jakiej obróbce mają być poddane te filmiki – poprosiłam, aby było ładne tło, muzyka i grafika z imieniem i nazwiskiem. Odbyła się sesja, nagraliśmy filmiki, po dwóch tygodniach, podczas obróbki zwróciłam uwagę, że w filmach nie ma transkrypcji tekstu, a to w dzisiejszych czasach bardzo ważny element. Fotograf szybko odesłał mnie do umowy mówiąc, że nie ustaliliśmy transkrypcji w ramach wynagrodzenia i może ją wykonać, ale za dodatkowym wynagrodzeniem. Przypomniałam sobie wtedy, że faktycznie tak było. Przypomniałam sobie, że napisy miałam wprowadzić samodzielnie za pomocą programu, który w tym celu zakupiłam. Na tym sprawa się zakończyła. Szybko i bezboleśnie. To był czas, kiedy ustalałam wiele warunków różnych współprac i moja pamięć mnie zawiodła, choć nie minęło dużo czasu. Pomyśl, jak pamięć może zawodzić, kiedy minie rok, dwa lata, pięć lat. Kiedy słucham świadków podczas rozpraw w sprawach sprzed czterech lat najczęstszą odpowiedzią na moje pytanie jest – „nie pamiętam”. Kiedy mogę okazać umowę mój klient jest na wygranej pozycji.

Jaki jest najczęstszy problemy przy umowach TFP?

Model cofa zgodę na publikację wizerunku.

Jako fotograf straciłeś swój czas, poniosłeś koszt wynajęcia studia fotograficznego i ostatecznie nie możesz użyć pięknych zdjęć z sesji. Model ma prawo cofnąć zgodę. Ty masz prawo zabezpieczyć się przed stratą poprzez ustalenie kary umownej, która pokryje poniesione przez Ciebie koszty.

Jakie pytania powinieneś sobie zadać, żeby dobrze ułożyć współpracę TFP?

Jest kilka spraw, które warto przemyśleć przed ustaleniem warunków współpracy, tak żebyś mógł zaproponować je drugiej stronie.

  1. Jakie są zadania modela podczas sesji?
  2. Ile czasu będzie trwała sesja i w jakim terminie ma się odbyć?
  3. Co w sytuacji, jeżeli model odmówi zdjęcia w ubraniu danej marki?
  4. Czy model może wskazać zastępstwo, jeżeli nie będzie mógł się stawić w dniu sesji?
  5. Ile zdjęć model otrzyma po sesji?
  6. Co model może zrobić z moimi zdjęciami? Czy może je sprzedać?
  7. Gdzie model może publikować zdjęcia – w portfolio, w internecie, w social mediach.
  8. Czy są miejsca, gdzie nie chciałbyś, żeby Twoje zdjęcia były publikowane?
  9. Czy i jak model powinien oznaczać Ciebie jako autora zdjęcia?
  10. Czy model może modyfikować Twoje zdjęcie?

Dużo tych pytań prawda? Ile z nich Cię zaskoczyło, o ilu sprawach nie pomyślałbyś dogadując warunki współpracy?

Sprawdź produkt

O autorce

adwokat Magdalena Biedrzycka BiznesTeka portal wiedzy prawnej dla biznesu

Magdalena Biedrzycka

Założycielka BiznesTeki, Adwokat Biznesu

Misją Magdy jest zwiększanie świadomości prawnej przedsiębiorców. Od lat wspiera swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłowością przedsiębiorców w zakresie umów, spółek (w szczególności sp. z o.o.) prowadzi procesy sądowe, doradza menadżerom, członkom zarządu i właścicielom firm.

przeczytaj artykuły EKSPERTA LUB poznaj eksperta

Przeczytaj więcej artykułów

Poznaj eksperta

Skorzystaj z dodatkowych bonusów

Zapisz się do newslettera BiznesTeki – otrzymuj informację o wartościowych szkoleniach, wydarzeniach i produktach, które pomogą prowadzić Twój biznes.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!